De 10 beste tips die jou aan een baan helpen

Door: Tom Klaus 4-12-2017 13:36
Categorieën: Blog Careers in Sales,

blog_image:article_netwerkt_15123936875a254bd7b689b.jpg:end_blog_image


Een perfect sollicitatiegesprek voeren is verschrikkelijk lastig en voor velen ook erg beangstigend. Met de juiste voorbereiding, zelfvertrouwen en rust in het gesprek sta je al 3 punten voor op jouw concurrenten. Hieronder vind je 10 interviewtechnieken die jou meer kans geven een baan te krijgen.

1. Voorbereiding

Ga niet improviseren want jouw gesprekspartner heeft dit direct door, en jouw antwoorden (en zelfvertrouwen) zullen er onder lijden wanneer jij je niet goed voorbereid. Besteed minstens een uur aan de voorbereiding op jouw gesprek. In het artikel ‘De beste voorbereiding op een sollicitatiegesprek' gaan we hier wat dieper op in.

2. Punctualiteit
Zorg er voor dat je 10 tot 15 minuten van te voren aanwezig bent. Indien nodig, zet je 5 wekkers of vraag je een vriend om je wakker te bellen, maar zorg dat je op tijd bent.

3. Denk na voordat je wat zegt
Een goed doordacht antwoord is altijd beter dan een gehaast antwoord. Natuurlijk moet het gesprek niet stilvallen terwijl jij over een antwoord na zit te denken, maar een paar seconden van stilte voordat je antwoord geeft is heel acceptabel.

Probeer “ums” en “uhs” te voorkomen en koop tijd voor jezelf door de vraag van jouw gesprekspartner te herhalen, of gebruik een zin zoals “Dat is een interessante vraag” of “Daar zat ik laatst aan te denken toen ik een artikel las over een vergelijkbaar onderwerp, en..”

Als je er echt geen antwoord op weet, kan je zeggen “Wat een goede vraag, deze is mij eigenlijk nog nooit gesteld; geef mij even een paar tellen om hier over na te denken”.

4. Spreek duidelijk, samenhangend en kalm
Zenuwen kunnen een belangrijke rol spelen in je manier van praten dus wees bewust van jezelf en praat rustig, duidelijk en logisch. Het zal je helpen om stressvrij jouw gesprek te doorlopen.

5. Wees zelfverzekerd, maar niet arrogant
Alhoewel je zeker in staat moet zijn om jezelf, jouw ervaring en successen te promoten, zorg ervoor dat je niet overkomt als arrogant, narcistisch of egoïstisch. Hoe goed jij ook bent in wat je doet, het is funest als je niet de emotionele kwaliteiten hebt om in een team te werken of op te kunnen schieten met collega’s, managers of klanten.

6. (Oprecht) luisteren
Iedereen kan tijdens een gesprek “Ja precies” zeggen met een glimlach maar echt luisteren is van essentieel belang. Sollicitatiegesprekken zijn bijzonder lastig omdat je, terwijl je jezelf mentaal voorbereid, heel goed moet luisteren naar de vragen van jouw gesprekspartner. Daarom is het belangrijk: blijf in het moment en hou je focus! Voorbereiding zal je hierbij helpen, maar goed luisteren is doorslaggevend.

7. Optimisme uitdrukken, met jouw woorden en lichaamstaal
Geen bedrijf wil iemand aannemen met een negatieve instelling. Hoe moeilijk jouw situatie ook is, breng geen bagage mee tijdens jouw sollicitatiegesprek. Dat betekent dus ook dat je niet klaagt over jouw privé situatie en een oud werkgever niet in slecht daglicht zet.

8. Toon interesse, zonder wanhopig over te komen
Soms kan het helpen om een sollicitatiegesprek te zien als een professionele eerste date. Ongeacht hoe graag jij de baan wilt of nodig hebt, behoed jezelf van wanhopig gedrag. De belangrijkste factor is om oprechte interesse in de functie en het bedrijf te tonen, en passie te tonen voor het werk dat je nu doet. Houd in jouw achterhoofd dat jij een waardevolle toevoeging bent als werknemer.

9. Meer kennis hebben dan alleen jouw Elevator Pitch
Alhoewel je in staat moet zijn om een Elevator Pitch te geven, zorg dat je meer te vertellen hebt dan een korte introductie, jouw ervaring en vaardigheden. Je moet ook in staat zijn om jouw krachten en verbeterpunten te bespreken en wees in staat om een bepaalde controle uit te oefenen op het gesprek. Tot slot, zorg dat je zelf vragen hebt voor je gesprekspartner.

10. Toon waardering
Onderschat het belang van “bedankt” zeggen niet. Zodra het sollicitatiegesprek is afgelopen, bedank je jouw gesprekspartner voor zijn of haar tijd, en voor de kans die je krijgt. Zodra je thuis komt, volg je het gesprek altijd op met een bedankmail. Anders kan het zijn dat jouw gesprekspartner de stilte opvat als een teken van desinteresse.

Reageer