Laten we onszelf serieus nemen

Door: Jan van Veldhuizen 10-5-2016

Categorieën
:
Blog Careers in Sales,


Laten we onszelf serieus nemen!


“Het maakt ons niets uit of jouw verhaal uniek is. Of je iets baanbrekends te vertellen hebt, of ontroerends. Het maakt ons zelfs niet uit of je goed kan spreken.” Afgelopen week had ik de eer om een TEDx talk te geven. En dit was wat onze coaches zeiden: jouw verhaal is niet interessant vanwege de inhoud, maar door jou. En dat horen we tegenwoordig meer, dat we meer ons zelf moeten zijn. In onze management stijl, in onze bedrijfsuitingen en in onze marketing. “Klanten kopen namelijk niet wat je verkoopt, maar wie je bent.” (Simon Sinek: How great leaders inspire action).

Maar kunnen we dat eigenlijk wel? Onszelf zijn. We groeien op in een wereld die vraagt om alles te worden behalve onszelf. Onze opvoeding focust alleen op onze positieve eigenschappen. Op school wordt wel van alles gevraagd maar nooit wie je bent. Wel wat je wilt worden. En eenmaal aan het werk wordt er vooral gestuurd op wat je presteert, niet op wat je wilt en laat staan op wie je bent.

Toch zijn we met z’n allen opzoek naar meer echtheid. We organiseren heidagen, coaching-sessies en proberen onze medewerkers hun eigen pops en paps te laten uitvoeren. Maar, onze echtheid, geen schat die te vinden is. Niet iets wat we kunnen ontsteken bij onze medewerkers waardoor ze als vanzelf vanuit hun kracht aan de slag gaan. Als we willen dat onze medewerkers meer zichzelf gaan zijn, moeten wij daar zelf maar eens mee beginnen. In de kleine dingen. Elke dag. Want, wat vinden wij eigenlijk van onze levens? Niet in het licht van onze organisatiedoelen, niet in relatie tot wat verstandig is maar gewoon: wat vind jij?

En als we dan weten wat we vinden, laten we dan ook gaan vertellen. Uitspreken dat “we het misschien wel verschrikkelijk vinden om vroeg op kantoor te zijn”, of dat “we het juist heel leuk vinden om die 4 uur in de auto naar de klant te zitten”. Niet om zo de wereld naar onze hand te zetten, maar om zo onze eigen ik eindelijk eens serieus te nemen. Dan kunnen we daarna eens kijken of we die eigen ik ook kunnen gebruiken in onze sales en marketing.

Want met deze eigen ik kopen klanten niet meer een product of dienst, maar jou als mens. Hierdoor ga je de relatie aan die niet alleen zorgt voor betere en duurzame sales. Maar ook voor het plezier en de kracht waarmee we iedere dag iets beter worden in wat we doen.

Jan van Veldhuizen
Coach en trainer voor veilig leiderschap


Jan is in het bezit van een bachelor in Technische Natuurkunde en een Master in Bedrijfskunde. Na een half jaar in Sevilla gewoond en gewerkt te hebben is hij samen met een vriend naar Zuid-Afrika gereden.
Daar is zijn loopbaan als organisatie-adviseur begonnen en sinds 2012 werkt hij als zelfstandige. Jan coacht en traint leiders bij het creëren van sociale veiligheid in hun teams, zodat teamleden zich geborgen- en verbonden voelen.

www.unblame.com
www.janvanveldhuizen.nl