Door: Janine van Hulsteijn 2-5-2016
Ze zijn er, verkopers die werkelijk alles kunnen verkopen en daarbij lijkt het ze ook nog zo makkelijk af te gaan, de echte sales topper. Een fascinerend proces waarbij de vraag opkomt….Hoe doen ze dat? Uit onderzoek blijkt dat toppers 8 kenmerkende karaktereigenschappen hebben.
1) Authentiek
Jezelf zijn en blijven is essentieel! Als je niet jezelf bent, prikt je klant daar zo doorheen en krijgt hij het gevoel dat er een ‘riedeltje’ wordt afgedraaid dat aangeleerd is in een verkooptraining. Belangrijk is dus, blijf jezelf, verkoop eerst jezelf en dan het product.
2) Belangstellend
Niets is zo irritant voor een klant als een verkoper die continue met z’n telefoon bezig is en geen echte belangstelling toont in zijn gesprekspartner. Een goede verkoper zorgt ervoor dat een klant zich tijdens het gesprek de belangrijkste persoon ter wereld voelt en gaat in op wat de klant wil.
3) Bescheidenheid
Verkopers kenmerken zich meestal niet door bescheidenheid, maar toch. Realiseer je als verkoper dat je gewoonweg niet alles weet en gedraag je dus ook niet als de arrogante betweter!
4) Doorzettingsvermogen
Het lijkt een open deur maar is het niet, doorzettingsvermogen! De goede verkoper ziet de door de klant geopperde obstakels als een uitdaging en pakt ze één voor één aan en ontkracht ze. Onderzoek heeft uitgewezen dat er soms wel tot 12 keer gebeld moet worden met een prospect alvorens de deal gesloten wordt. De gemiddelde verkoper haalt niet eens het tweede telefoontje. De topper wel!
5) Nieuwsgierigheid
Nieuwsgierig zijn is een essentieel kenmerk voor een topverkoper. Draai geen ingestudeerd script af maar wees nieuwsgierig naar van alles, de wereld, het nieuws, de klant, het product, het bedrijf, de persoon achter de klant, het kan bijna niet ver genoeg gaan! Door vragen te stellen, leer je veel van de klant en bouw je een langdurige relatie op.
6) Passie
Passie is echt een wezenskenmerk en kun je niet ‘faken’. Dit is een wezenlijk verschil tussen een gemiddelde verkoper en de topper. De topper heeft passie en kan dat overdragen op de klant. De klant voelt je passie en krijgt daardoor het gevoel dat je echt ingaat op hun behoeftes. Passie kun je niet trainen, je hebt het of je hebt het niet, simpel.
7) Veerkracht
Het is niet altijd makkelijk en eigenlijk de uitdaging voor elke verkoper, afwijzing! Vaak komt afwijzing ook nog ‘in stromen tegelijk’ en dan is het lastig om het hoofd opgeheven te houden, veerkracht te tonen en toch door te buffelen met een positief gevoel en insteek. Heb je geen veerkracht en ga je een gesprek aan met de houding van ‘dit zal ook wel weer niets worden..’, dan wordt het dus ook niets! Als je als verkoper weet hoe je met afwijzing moet omgaan en hoe je veerkrachtig wordt, heb je de grootste horde genomen als verkoper! Elke ‘nee’ brengt je dichter bij een ‘ja’!
8) Zelfvertrouwen
Je kunt zelfvertrouwen wel oppeppen, trainen en successen bouwen het natuurlijk ook op. Maar als jij niet in jezelf gelooft, waarom zou een klant dat dan doen? Dan kan je best alle wezenlijke kenmerken van je product benoemen in het gesprek, maar de klant voelt meteen aan dat je het verhaal brengt zonder energie en overtuiging. Kortom: geloof in jezelf!
Janine van Hulsteijn
Recruiter Careers in Sales
Bronvermelding: SpiroHQ.com