Hoe flexibel is de nieuwe Sales?

Door: Daniel Lems 11-4-2017

Categorieën
:
Blog Careers in Sales,

 

blog_image:article_netwerkt_149483960459197134f299a.jpg:end_blog_image


Dit is een vraag die ik vanuit heel veel opdrachtgevers krijg. Een containerbegrip in mijn beleving, maar dat is een andere discussie…

In deze blog schrijf ik over ‘flexibel’ en wat er in de arbeidsmarkt vaak mee bedoeld wordt (beschikbaarheid) en niet wat het eigenlijk inhoudt (omgaan met verandering).

Laatst had ik een gesprek met een collega, een echte millennial qua denkwijze en visie op werk en privé. Hij heeft mij wel aan het denken gezet over dit onderwerp. Toen hij bijna klaar was met zijn studie was hij op zoek naar leuke vacatures. Hij zag vaak de term ‘flexibel’ staan in vacatures en dat sprak hem erg aan. Hij reageerde ook op vacatures vanwege die wens en mogelijkheid. In zijn motivatiebrief beschreef hij ook dat het hem ideaal lijkt om het werk in te passen in zijn leven. Werken wanneer hij wilt, wel zijn uren maken, maar dan als het hem uit komt. Verantwoordelijk voor de output, eigen tijden bepalen en afgerekend worden op resultaat. Avonden en weekenden werken is geen probleem, als hij een keer geen zin heeft om doordeweeks te werken dan hoort dat er gewoon bij. Wat mooi dat een organisatie die flexibiliteit kan bieden.

In de praktijk blijkt dat toch even anders. Als organisaties vragen om flexibiliteit dan bieden ze dat vaak zelf niet. Wat zij eigenlijk bedoelen, is dat je 9-12 uur per dag werkt, daarnaast in de avonden gewoon bereikbaar bent voor klanten en deze direct helpt als ze dit vragen en dat je de weekenden ook nog doorhaalt als de werkgever dit verwacht. Alhoewel er niets mis is met de mentaliteit van hard werken en veel uren maken (sterker nog, dit heeft ook mijn voorkeur), heeft hij mij wel aan het denken gezet. Wel vragen om flexibiliteit, maar het niet bieden. Millennials accepteren dit niet zo maar.

 

Reacties

Door: Bram Moll 14-4-2017 8:38
Onderwerp:
Beste, Helemaal eens. Ik werk als ondernemer flexibel. Ben er van overtuigd dat het mij een beter mens maakt maar ook mijn opdrachtgevers. Merk wel dat als de basis flexibel is het voor de opdrachtgever lastig is om echt het volledige vertrouwen te geven. Nu zoek ik altijd opdrachten en mede werkers/ondernemers. Vooral in commercie gaat het om netwerken en delen. Durf te delen en je kunt een heel hoog rendement in korte tijd halen. Kunnen veel leren van groepen vrijwilligers die even dat extra doen voor hun club stichting etc. Hier schuilt een mooi verdienmodel en ook zeker voor jullie bedrijf een kans denk ik. Blijf dit onderwerp bespreekbaar maken het is de nieuwe toekomst, ik geloof sterk dat het bijdraagt aan onze gezondheid en innovatiedrang. Goed bezig en heb je flexibele verkopers nodig of in de aanbieding laat het mij weten. Gr Bram Moll Startend ondernemer met een innovatie in de drankensector