Door: Daniël Lems 8-12-2016
Categorieën
:Blog Careers in Sales,
Ze bestaan nog steeds. We zien ze zowel bij prospects voorbij komen en we horen het van kandidaten die we spreken; slechte sales banen!
Je kent ze wellicht ook wel. Een sales baan bij een organisatie waarbij alles slecht geregeld is of waarbij je het bijna onmogelijk gemaakt wordt om echt succesvol te zijn. Laten we eerlijk zijn, als verkoper wil je zo veel mogelijk (op een goede manier) verkopen. Alles moet dan goed zijn en dat begint bij de kaders van je job. Helaas is dit niet overal goed geregeld, maar hoe herken je dit voor dat je de baan aangenomen hebt?
- Product georiënteerd – Dit hoor je als je doorvraagt over de producten en de oplossingen. Praat de organisatie over de meerwaarde voor de klant of over de specificaties van het product?
- Website – In het verlengde van punt 1. Is de website een salesbrochure met de producten of is het een geautomatiseerd marketing systeem met blogs, artikelen en E-books die interessant zijn voor bestaande en nieuwe klanten? Is de website verouderd? Duurt het laden lang? Allemaal redenen voor prospects om snel verder te surfen naar de concurrent.
- Alles zelf doen – Sales zijn vaak individualisten, maar dat betekent niet dat je alles altijd maar zelf moet uitzoeken. ‘Een goede verkoper verkoopt toch wel’, zit misschien een kern van waarheid in maar een goede verkoper is succesvoller als deze de juiste ondersteuning krijgt. Het blijft een teamsport. Je kan Messi in de spits zetten bij de derde klas zaterdag, maar dan ga je nog steeds de Champions League niet winnen.
- Geen duidelijk inwerktraject – Succes motiveert, het uitblijven van succes demotiveert. Hoe eerder een verkoper succes heeft, hoe succesvoller deze zal zijn. Een duidelijk inwerktraject zorgt ervoor dat er sneller succes geboekt kan worden.
- Slecht compensatieplan – Is de organisatie niet bereid te investeren in de nieuwe sales medewerker? Dan kan er iets aan de hand zijn. Dit geldt voor zowel primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden. We hebben ze allemaal gehoord, 100% op commissie basis, ‘als de sales goed is dan kan deze makkelijk in de 6 cijfers verdienen’. Ja ja, waarom doe je het zelf niet dan? Je kan toch zo veel verdienen…
- Geen duidelijke ontwikkelmogelijkheden – Een organisatie die goed met de sales afdeling omgaat weet dat het motiveert om de verkopers te ontwikkelen. Wat wordt op dit gebied geboden? Niet zo veel? ‘Een goede sales is een ondernemer en die zoeken zelf uit waar ze de kennis vandaan halen!’ Tja….
- Doorloop collega’s – Waarom is de vacature vacant? Hoe lang zit de sales gemiddeld bij het bedrijf? Dit vertelt veel over de kans om succesvol te zijn.
- Geen open kaart – Organisaties die geen open kaart spelen of niet concreet kunnen aangeven wie ze zoeken en wat diegene gaat doen zijn vaak ook nog zoekend. Hoe kan een nieuwe medewerker dan bepalen of hij / zij de oplossing is voor de organisatie?
- Geen concrete vacaturetekst – In het verlengde van punt 8, dit zie je vaak al in de vacature terugkomen. De organisatie wil niet alles bloot geven maar snappen niet dat ze hierdoor vaak goede kandidaten laten lopen.
- Slechte opvolging – Worden afspraken niet nagekomen in het selectietraject? Zijn er andere prioriteiten en is de sales(afdeling) misschien niet belangrijk?