Het intermenselijke aspect

Door: M van Pelt 25-3-2019

Categorieën
:
Blog Careers in Sales,

 

Geen netwerk, geen ervaring in werving en selectie maar vol enthousiasme en energie het vak leren. Inmiddels is Marco 5 jaar verder en heeft hij zijn klanten- en kandidatenkring weten op te bouwen.

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan
De carrière van Marco speelde zich af in het bank- en verzekeringswezen. “Ik heb lang bij een bank gewerkt maar daar was ik eigenlijk klaar mee en ik wilde wat anders. Ik ben toen kort in het buitenland gaan werken. Toen ik terug kwam trok ik de stoute schoenen aan en wilde ik voor mezelf gaan beginnen.” Marco is op onderzoek uit gegaan en al snel kwam hij tot de conclusie dat arbeidsbemiddeling bij hem zou kunnen passen. “Er zit commercie in, het intermenselijke aspect en je kunt snel beginnen. Via een vriend kwam ik toen in contact met Dic (Gaasbeek) en die legde mij uit hoe de franchiseconstructie in elkaar zit.” Uit het gesprek kwamen ook een aantal zaken naar voren om te kunnen starten zoals het hebben van een netwerk, ervaring hebben in de werving en selectie. “Ik had geen groot netwerk, had nooit eerder werving en selectie gedaan maar dat weerhield mij niet om toch te starten. Dic wilde het proberen en een maand lang ben ik in de materie gedoken, bedrijven gebeld maar in eerste instantie leverde dat niks op.” Het enthousiasme van Marco werkte alleen wel aanstekelijk en Dic was onder de indruk van zijn energie en lerend vermogen en zo werd het contract getekend, schreef Marco zich in bij de Kamer van Koophandel en zo was zijn franchisenemerschap een feit. “Ik besloot voor mezelf dat als ik in de eerste 6 maanden geen plaatsing had of geen zicht had op een plaatsing ik ermee zou stoppen. Als het wel lukt ga ik paaltjes slaan; de eerste plaatsing, tweede plaatsing en zo door. En dan proberen mijn inkomen eruit zien te halen. Na 6 maanden had ik drie plaatsingen en dus leek het te werken.”

Van KvK werkplek naar het kantoor in Houten
Inmiddels is Marco ruim 5 jaar verder en heeft hij zijn klanten- en kandidatenkring opgebouwd. “In het begin had ik geen kantoor dus zat ik dagelijks bij de Kamer van Koophandel te werken waar ze werkplekken hadden. Ik wilde niet thuis werken want ik woonde destijds vanwege privé omstandigheden even bij mijn ouders thuis.” Marco voerde heel veel gesprekken met kandidaten en opdrachtgevers. Langzaamaan kwamen de opdrachten binnen in uiteenlopende branches. Van arbeidsbemiddeling tot financiële dienstverlening. “Je wordt steeds beter in het vak, krijgt meer klanten en dan loopt de omzet ook goed. Ik ben me ook meer gaan bemoeien met zaken, we hadden geen kantoorlocatie. Kandidaten spraken we op allerlei locaties.” Er sloten zich ook meer franchisenemers aan zoals Daniel Lems en Nandi van den Bosch en de wens voor een eigen kantoorlocatie werd groter. “In 2017 zijn we op zoek gegaan naar een kantoor. Via makelaars in de regio Utrecht zijn we uitgekomen op onze huidige locatie. Mooi centraal, goed bereikbaar, voldoende gratis parkeerplekken en genoeg kantoorruimte.”

Cv schuivers
Recruitment is een grillige business. Veel werkgevers drukken op kwantiteit. “Zoveel mogelijk kandidaten voorstellen, het marketing component is dan veel belangrijker. Hoe komen we aan goede kandidaten? Wij werken veelal nog op de traditionele manier, we hebben een vacature en dan zoeken we een kandidaat. Dan gaat het niet om aantallen maar om de beste kandidaat.”
Een persoonlijk en leuk gesprek waar ook de diepte in wordt gegaan, het luisteren en meedenken, contact onderhouden en geen valse beloften doen zijn belangrijk voor Marco. “Ik ben bij mezelf gebleven en ik handel zoals ik wil dat mensen ook met mij omgaan.”
“De feedback die ik van kandidaten krijg is vaak positief, ze hebben een inhoudelijk goed en leuk gesprek met mij en er wordt echt naar ze geluisterd. Het kan met mijn achtergrond te maken hebben, ik ben opgegroeid in een erg sociaal maatschappelijke omgeving. Mijn ouders stonden altijd open voor andere mensen. En je krijgt ook veel terug als je jezelf openstelt in een gesprek. “


Op zijn beloop laten
“Ik vind mensen interessante wezens en ben erg betrokken bij mijn kandidaat en opdrachtgever. De feedback van de opdrachtgever koppel ik altijd zo eerlijk en duidelijk mogelijk terug aan de kandidaat. Daar kunnen ze vaak echt iets mee.” Ook moet je de kandidaten niet altijd te veel willen sturen in een bepaalde richting om je vacature maar in te vullen. “Soms moet je het bewust even loslaten en de kandidaat zelf laten nadenken en voelen. Vaak geef ik ook wel aan dat ze er nog een nachtje over moeten slapen, met het thuisfront moeten overleggen en dat ze dan echt wel weten of ze de stap willen nemen.”
Aan de andere kant gebeurt ook weleens het tegenovergestelde. “Ik had een kandidaat uit de telecom die in het kennismakingsgesprek aangaf niet meer de telecom in wilde gaan. Maar ze is nu zo enthousiast na mijn verhaal dat ze toch op gesprek gaat. Kandidaten zeggen ook dat ze door de bomen het bos niet meer zien en door een gesprek met ze aan te gaan probeer ik ze weer richting te geven.“

Marco is een sportief type naast zijn werk. “Ik doe aan crossfit en bij ons komt al maandenlang een boom van een gozer trainen. Niemand die hem kende of tot dusver aansprak. Dus ben ik naar hem toegestapt en heb een gesprek aangeknoopt onder het mom van; we zien elkaar zo vaak maar we hebben nog nooit gedag gezegd. Op dat moment zie je dat iemand dat waardeert en zich openstelt voor een leuk gesprek en zo kom je vaak in korte tijd veel van iemand te weten.”


Wil jij ook een open en eerlijk gesprek aangaan met Marco en kijken wat jouw carrière mogelijkheden zijn? Neem contact op met Marco: marco@careersinsales.nl of 06-41 40 39 17