Door: M van Pelt 21-3-2019
Nandi wilde altijd al gaan werken in de HR. Na haar opleiding Personeel & Arbeid in Driebergen is ze begonnen met werken bij een uitzendbureau. “Ik had het idee om te beginnen bij een uitzendbureau en dan allerlei bedrijven te leren kennen waar ik dan een plekje zou kunnen veroveren bij een personeelsafdeling. In mijn laatste studiejaar heb ik ook als HR Manager gewerkt bij een marketingbureau.” Als starter merkte Nandi dat het belangrijk is om met mensen te werken die al wat kilometers hebben afgelegd. Na het behalen van haar diploma is ze gestopt met haar werk bij het marketingbureau en is ze begonnen bij een grote uitzendorganisatie. “Daar ben ik ook weer begonnen met als doel bij bedrijven aan tafel te komen zitten als ik zelf in mijn ervaring gegroeid zou zijn”.
Haar toenmalige werkgever wist Nandi aan zich te binden met nieuwe uitdagingen zodra ze zelf dacht dat het wel klaar was. “Ik ben begonnen in Woerden als junior intercedent, uiteindelijk ben ik vestigingsmanager geworden in Nieuwegein, daarna was ik trainer van intercedenten, vestigingsmanagers en nieuw personeel. Heel erg leuk, gave functie ook maar op het moment van crisis zijn dat de eerste functies waarop wordt bezuinigd.” Nandi werd ingezet als manager op vestigingen die niet goed draaiden. Dat heeft ze gedaan in Houten, Amersfoort en Culemborg en ze is vervolgens vestigingsmanager geweest van een grote vestiging in Utrecht.
Onzekerheid en een stroef begin
Na 15 jaar werkzaam te zijn geweest bij haar werkgever is Nandi haar baan kwijt geraakt na een reorganisatie op managers niveau. “Ik was alleenstaand, moeder, koopwoning en moest dus snel een baan in loondienst hebben. Toen raakte ik via een collega in gesprek met Marco (van den Hoorn) en ik ging eigenlijk het gesprek in met het idee dat ik niet als zelfstandige wilde gaan werken maar een gesprek kan nooit kwaad natuurlijk. Tussen mij en Marco klikte het erg goed. Het heeft eigenlijk geen risico om bij Careers in Sales ondernemer te worden. Je hoeft niets vooraf te investeren en ik had een financiële buffer door de vergoeding die ik had meegekregen. Het was heel spannend om de beslissing te nemen om aan de slag te gaan bij Careers in Sales maar ik heb de stap wel genomen.”
Maar het begin liep niet helemaal zoals gehoopt. “Het liep helemaal niet in het begin. Ik voelde de druk want ze dachten; die Nandi komt uit de business dus die gaat het wel even doen. Maar ik had een relatiebeding dus kon ik mijn klanten niet benaderen en recruitment is echt wel wat anders. Ik vond het gewoon tegenvallen.”
Het opstarten, niet veel opdrachten hebben en de inkomensdruk had Nandi iets onderschat. “Het gevaar is dat je dan dingen kapot gaat knijpen omdat er zoveel druk op staat. En omdat we destijds het kantoor in Houten nog niet hadden, had ik geen collega’s en vond ik het thuis werken heftig.”
Samenwerken voor de lange termijn
“Voor mij werd het pas echt leuk toen we het kantoor in Houten kregen. Toen er eenmaal reuring kwam was dat wel heel fijn. Ik mistte echt wel collega’s en dat heb ik nu wel. Je wilt allemaal presteren maar we gunnen elkaar alles. En dat moeten we vasthouden en niet op eilandjes gaan zitten en je het niemand meer gunt succesvol te zijn behalve jezelf. We staan er allemaal zo in en dat moeten we ook zeker bewaken.”
“Onze kracht is dat we geen 9-5 mentaliteit hebben en we ons zo goed kunnen afstemmen op kandidaten die niet altijd in de gelegenheid zijn om overdag contact met je te hebben. Ik probeer ook altijd een partnership met mijn klanten te hebben. Ik moet de kans krijgen om te laten zien hoe waardevol ik voor ze ben. Dan ga ik voor mijn klant door het vuur en doe ik alles tot die perfecte kandidaat bij hun aan tafel zit.“
“Het mooie aan het werk is dat het een veelzijdige functie is en dat je met heel veel verschillende mensen te maken krijgt. Je krijgt de kans om bij verschillende bedrijven in de keuken te kijken. Dat is echt heel gaaf. Je leert ook hoe je mensen kunt doorgronden door goed door te vragen. Tot het vervelende aan toe volgens mijn vrienden. Maar de nieuwsgierigheid naar mensen zit in mij en ik ben altijd oprecht geïnteresseerd in mensen. “
Het verschil maken voor de opdrachtgever
Veel klanten van Nandi bevinden zich in de bouw en techniek. Vanuit haar ervaringen uit het verleden waren klanten in de techniek altijd haar trouwste klanten. “Het directe en het nonchalante van de bouw vind ik heel fijn. Mijn eerste grote klant hier was een bedrijf in de techniek en dan creëer je een netwerk. Ik dacht ook dat ik mij kon onderscheiden als vrouw zijnde in de bouw en techniek. De bedrijven waar ik direct kan schakelen met de beslisser werkt voor mij omdat ik kijk of iemand ook past binnen de bedrijfscultuur. Het lef van ons om buiten de paden te wandelen zoek ik ook bij de klant. Bijvoorbeeld als een klant in eerste instantie op zoek is naar een HTS-er maar een MTS-er goed zou passen en de klant staat hiervoor open hou ik meer van de klant dan wanneer deze vast blijft houden aan een spelt in een hooiberg.”
“Ik kan het verschil maken op basis van zachte eisen en niet in harde eisen want die zijn er al. Mijn toegevoegde waarde is om te adviseren, verder te kijken dan je neus lang is. En als de juiste werknemers niet meer te vinden zijn dan moet je het creëren door middel van opleidingen.”
“Zo heb ik een voorman mogen plaatsen in de functie van commercieel projectleider. Dat was echt een stap voor deze kandidaat en met de juiste begeleiding en de juiste match qua persoon doet hij het nu ontzettend goed daar. Dat ik dan kan bijdragen aan iemand zijn of haar toekomst vind ik echt heel mooi.”
“De mens achter het cv” cliché
“Ik vind het belangrijk om op persoonlijke basis met mensen in gesprek te gaan, de mens achter het cv. Dat klinkt cliché want iedereen roept dat. Maar echt meedenken en samenwerken, een soort coach zijn voor de kandidaat. Het samen sparren en goed luisteren naar de kandidaat. Dan kan het voorkomen dat de vacature waar de kandidaat voor kwam niet de vacature is waar hij of zij voorgesteld wordt. Ik heb een goede relatie met mijn kandidaten. Het is belangrijk om ze een terugkoppeling te geven, op te hoogte te houden, attent te zijn door ze bijvoorbeeld succes te wensen voor ze op gesprek gaan bij de opdrachtgever, ze helpen voorbereiden en respect hebben voor het feit dat een nieuwe baan gewoon ontzettend spannend is.”
Wil jij ook meer reuring in jouw baan? Neem dan contact op met Nandi! Je kunt haar bereiken via nandi@careersinsales.nl of 06-38 73 95 66