Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Careers in Sales

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures
sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures
Careers in Sales

Hoe jij je salesteam gemotiveerd houdt!

Tom Klaus 8-3-2018 10:10
Categorieën: Blog Careers in Sales

Het is een vraag zo oud als het vak bestaat; hoe houd ik mijn salesteam gemotiveerd? Hier is natuurlijk geen kant en klare oplossing voor. De aanpak verschilt per branche, organisatie en team. Wat werkt voor de één, is geen garantie voor de ander. Desondanks streeft elke manager er naar om niet alleen zijn sales medewerkers te enthousiasmeren, maar om ze ook echt onderdeel te maken van de missie en visie van de organisatie.

Motivatie is een continue proces. Hieronder geef ik jou 6 tips om jouw sales team gemotiveerd te houden.

1. Stel doelen
Deze mag dan voor de hand liggend zijn, maar hij is wel belangrijk! Jouw sales team moet een doel hebben om naar toe te werken. Zonder een doel weten ze niet waar ze naar toe streven of wat hun succes vormt. Kies een haalbaar doel, niet te makkelijk – het moet wel een uitdaging zijn.

Dit gaat niet alleen om omzet targets. Verschillende sales medewerkers worden op verschillende manieren gemotiveerd. Zo werken omzet targets voor de één, terwijl een interne competitie of zelfs een persoonlijk doel beter voor de ander werken. Werk samen met elk individu om erachter te komen wat het beste werkt voor hen.

2. Focus op de missie
Mensen die van hun baan houden, hebben de neiging om beter te zijn in wat zij doen. Als een manager is het jouw doel om jouw sales medewerkers betrokken te houden, zorg dat ze volledig achter de missie van de organisatie staan. Begin met het uitleggen wat de missie betekent voor elke sales medewerker in jouw team – en hoe zij hun rol hierin spelen.

3. Vertrouwen creëren
Om een effectieve manager te zijn, moet je het vertrouwen winnen van jouw sales team. Als jouw team jou niet vertrouwt en niet gelooft dat wat jij doet in het beste belang is van het team – zullen ze moeite hebben om geïnspireerd en gedreven te werken.

De beste manier om vertrouwen te creëren is om zo eerlijk, oprecht en direct mogelijk te zijn. Zeg waar het op staat en draai nergens om heen. Als er dingen spelen, breng je team hiervan op de hoogte.

Focus op het hebben van een behulpzame mindset. Help jouw sales medewerkers met het oplossen van hun problemen en zorg dat ze groeien en verbeteren. Je wilt een comfortabele omgeving creëren waar jouw teamleden zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd en gedreven zijn.

4. Betrek anderen
Het is makkelijk voor jouw sales medewerkers om met vingers te wijzen en anderen de schuld te geven wanneer iets niet lukt of verkeerd gaat. Misschien verschaft marketing ze niet van genoeg leads of is customer support niet snel genoeg in het afhandelen van klachten.

Om dit te tackelen, moet je er voor zorgen dat er geen silo’s zijn tussen de verschillende afdelingen. In mijn ervaring; wanneer ik zag dat in organisaties, marketing, customer support en ICT goed samenwerkten, zag ik de grootste groei en betrokkenheid.

Met iedereen aan de tafel, verminder je risico op interne concurrentie en verbeter je de productiviteit. Jouw sales medewerkers hebben het gevoel dat zij in de lead zijn en betrokken zijn met wat er speelt in de organisatie. Gebaseerd op hun samenwerking, kunnen ze hun aanpak wijzigen en resultaten verbeteren.

5. Creëer een cultuur van erkenning
Jouw sales medewerkers willen beloond worden. Vaak is een commissie vanzelfsprekend en niet genoeg. Erken ze door meer dan alleen commissie, zodat jouw sales medewerkers zich oprecht erkend voelen voor hun prestaties.

Ik heb weleens in een organisatie gezien dat wanneer een individu een sales target behaalde – of iets geweldigs bereikte – het hele team een diner kreeg. Dit zorgde voor een hoge mate van betrokkenheid in het salesteam. Iedereen wilde degene zijn die dat diner mogelijk maakte. Die beloning en erkenning motiveerde ze niet alleen om harder te werken, maar ook om beter samen te werken.

6. Wees creatief
Beloningen hoeven niet altijd uitgedrukt te worden in financiën. Soms kan je én lol maken met jouw team, én tegelijkertijd nieuwe manieren ontdekken om ze te erkennen.

Zo kan je ze bijvoorbeeld belonen voor het uitvoeren van een taak waar zij een hekel aan hebben, zoals leads kwalificeren of koud bellen. Of wellicht kan je beloven dat je jouw haren eraf scheert als jouw team bepaalde doelen behaald. Misschien kan je leuke uitjes organiseren zoals een escape room of een sportdag. Denk outside-the-box om jouw team te enthousiasmeren.

Wees ook niet bang om input te vragen van jouw sales team. Wees direct en vraag ze; “Wat zou jullie motiveren?” – je zal nog verrast zijn om hun antwoorden.

Onthoud. Niet iedereen raakt gemotiveerd van dezelfde dingen. Sta open voor hun input en probeer verschillende tactieken. Je weet maar nooit wat werkt.

blog_image:article_netwerkt_15208449345aa640866fde3.jpg:end_blog_image
 

Reageer

Netwerkt werving & selectie gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close