Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

4 Geheimen die elke Sales Manager moet weten


Het grappige van sales management rollen is dat deze vaak gegeven worden aan kandidaten of werknemers met de beste resultaten. De top performer krijgt vaak de rol van sales manager aangeboden. Apart als je bedenkt dat de vaardigheden die nodig zijn om een sales topper te worden, over het algemeen anders zijn als de vaardigheden om een top sales manager te worden.


Daarnaast zijn de veel voorkomende taken die bij veel sales management posities horen; budgets, rapportages, CRM, aanbestedingen, offertes, procedures, etc. Dit zijn allen belangrijke taken, maar niet de BELANGRIJKSTE taken. Dit zijn vaak taken die door een organisatie neer gezet zijn. Met andere woorden een organisatie zorgt voor een cultuur waarbij de salesmanager niet maximaal kan presteren.

Met andere woorden; de verkeerde kandidaat krijgt de promotie en er wordt gezorgd voor een cultuur waarbij er geen maximale prestatie geleverd kan worden.

Wat zijn dan de belangrijkste taken van een salesmanager? Deze heeft maar één doel en dat is het maximaal laten presteren van het sales team. Dit betekent het vinden, aantrekken en binnenhalen van het juiste talent. Vervolgens deze op te leiden en te coachen om het maximale uit zichzelf te halen. Daarnaast heeft deze de taak om de cultuur, processen en strategie zo in te richten dat het de sales zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.

Wat zijn dit allemaal voor kwaliteiten? Leiderschap! We zoeken persoonlijkheid i.p.v. een manager.

Deze vier geheimen zouden alle sales managers (leiders) moeten weten:

  1. Binnenhalen en ontwikkelen van sales talent is jouw belangrijkste taak – Wees altijd op zoek naar salestoppers en recruit niet re-actief maar pro-actief. Daarnaast is het trainen van jouw salesteam meer dan het salesoverleg één keer per maand of de één op één elke twee weken…
  2. Hoe je omgaat met slecht presterende sales bepaald voor een groot gedeelte jou als manager – Natuurlijk zeg ik hier niet mee dat je afscheid moet nemen van iemand binnen jouw team zodra er één keer de target niet wordt gehaald. Ook is empathisch vermogen hier heel belangrijk, waarom presteert iemand niet? Maar aanmodderen met een middelmatige verkoper, omdat je bijvoorbeeld de confrontatie niet aan wilt gaan, is killing. Je wordt door de sales toppers niet voor een top sales manager aangezien.
  3. Geen excuses cultuur is bepalend voor succes – We hebben ze allemaal gehoord; Mijn rayon is anders, de economie gaat slecht, onze prijzen zijn te hoog, de concurrenten geven alles weg. Het accepteren van deze excuses als sales manager zorgt voor een cultuur die je niet wilt hebben binnen jouw team. Hiermee geef je aan middelmatigheid te accepteren! Iedereen heeft last van negatieve effecten, hoe je hier mee omgaat zegt veel over de verkoper. Heb jij een team van sales toppers weten te creëren, dan zie je snel genoeg wie er niet mee kan bij tegenslag. Heb je een middelmatig sales team gecreëerd, dan valt iedereen door de mand en zie je het verschil niet.
  4. Competitie creëren is cruciaal – Één van de top vijf eigenschappen van een sales topper is dat deze competitief is. Lukt het jou niet om een competitieve cultuur te creëren dan is de kans groot dat sales toppers meer uitdaging vinden bij een concurrent. Gevolg is dat jij met de middelmatige verkopers over blijft. Er is een trend gaande waarbij resultaten niet onderling gedeeld worden en dat de toppers niet in het zonnetje gezet worden. In één woord, onbegrijpelijk!

 

Auteur Daniël Lems
Publicatiedatum 18-2-2016 15:25
Share:
Op www.careersinsales.nl maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. We gebruiken zowel functionele als analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website. Door deze melding te sluiten of gebruik te blijven maken van ons site, ga je hiermee akkoord. Meer informatie over ons cookiebeleid vind je hier.
Close