Alleen al bij het lezen van de titel begonnen je schouders misschien al te hangen. Wat is dat toch met koude acquisitie? ‘Niemand heeft zin in jouw verhaal' en 'Je wordt altijd gestoord en ik heb er toch niets aan.’ Er zijn van beide kanten aan de telefoon altijd nadelen op te noemen, maar hoe zit het dan met de voordelen?
In een korte tijd kun je jouw netwerk (gemakkelijk) uitbreiden en uiteraard heeft jouw prospect wel wat aan jouw dienst of product, anders bel je niet. Klinkt simpel, maar de realiteit is helaas niet altijd zo eenvoudig. Om jouw hangende schouders omhoog te helpen hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
Begin!
Jouw humeur wordt er vast niet beter op om de blokken ‘koud bellen’ in je agenda op te schrijven. Zoals het gezegde al luidt: van uitstel komt afstel. Houd je dan ook aan deze afspraak met jezelf en je zult zien dat het na een aantal telefoontjes al minder erg is om de telefoon weer opnieuw op te pakken. Het zit allemaal in het begin: begin jij (eindelijk) met koud bellen, dan ben je over de spreekwoordelijke drempel heen en heb je jezelf er aan overgegeven.
Pak je moment
Begin met bellen op vaste dagen en bekijk daarna wanneer jij het meeste succes behaalt. Dit geldt uiteraard ook voor de tijden waarop je belt; zie je op den duur dat je tussen 2 en 3 niemand te pakken krijgt of dat je wordt ‘afgepoeierd? Dan kun je in het vervolg beter bellen op een ander tijdstip.
Zorg daarnaast dat je niet afgeleid kunt worden. Ben jij snel afgeleid door mensen om je heen, ga dan op zoek naar een rustige plek. Ben jij jouw eigen afleiding door ‘even’ iets anders te doen? Zorg dan dat je jouw koffie gehaald hebt en bijvoorbeeld jouw mail met rust laat voor de aankomende uurtjes. Het even-iets-anders-doen blijft namelijk nooit bij even en zal altijd weer leiden tot… inderdaad: van uitstel komt afstel.
Mindset
Jouw mindset is een belangrijk onderdeel van het gesprek. Die hangende schouders helpen daar niet echt bij. Jouw enthousiasme moet worden overgebracht naar jouw gesprekspartner. Rechtop zitten, je stemvolume en bewegen zijn verschillende tools om dit teweeg te brengen. Probeer in te denken dat, op het moment van bellen, jij in het kantoor zit van jouw prospect. Uiteindelijk is dat namelijk jouw doel, en met het telefoongesprek kun jij hen alvast een gevoel geven van wie zij gaan ontmoeten.
Interesse
Jij en jouw organisatie zijn niet het hoofdonderwerp. Jouw focus ligt bij de prospect. Doe gedegen onderzoek voordat je aan het bellen gaat. Niet alleen naar de organisatie, maar ook naar jouw contactpersoon. Denk na over wat jouw product of dienst precies kan betekenen voor de ander en laat zien op welke wijze jij een probleem kan oplossen.
Vragen stellen is hierbij van essentieel belang. Jij wilt altijd meer weten, want dan kun je pas echt beslagen ten ijs te komen bij jouw afspraak. Maak af en toe een samenvatting van hetgeen besproken en zorg hierbij dat je dezelfde termen gebruikt als jouw contactpersoon.
Tot slot
Ben je tot slot bewust dat ieders tijd kostbaar is. Maak jouw gesprek niet langer dan enkele minuten. Heb jij de interesse gewekt van jouw prospect? Top! Stel dan snel een datum voor om verder te praten over de mogelijkheden. Aan de telefoon heeft dit namelijk minder effect én jouw doel is nog steeds om aan tafel te zitten met jouw contactpersoon.
Neem deze tips ten harte, houd je er aan en je ziet vanzelf het verschil. Hoe vaker je belt, hoe beter je wordt en hoe groter de kans op een afspraak. Denk nou niet dat elk telefoontje succesvol verloopt. Begin gewoon! Vul in de volgende zin het aantal afspraken in.
“Aan het eind van deze week heb ik middels koude acquisitie … afspraken ingepland.”
Succes!