Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

Recruitment voor sales professionals

Bekijk onze sales vacatures

5 tips om passieve kandidaten te recruiten


Hoe recruit je de juiste (passieve) kandidaat? Veel recruiters maken de fout door naar teveel mensen teveel ‘standaard’ mails te sturen. Mogelijke kandidaten kijken hier dwars door heen en zullen hierdoor minder geïnteresseerd zijn, terwijl ze misschien wel open staan voor een uitdagende mogelijkheid. Hoe kom je toch met deze passieve kandidaten in contact? Volg deze tips!

1. Referrals
Maak gebruik van jouw netwerk om aan namen te komen van mensen die wellicht interesse hebben in jouw functie. Niet alleen is de kans groot dat je kwalitatief goede kandidaten krijgt, het gaat tenslotte ook om de reputatie van degene die de referral geeft, maar de kans dat de kandidaat in gesprek wilt is vele malen groter als dat via een bekende komt. Dit zorgt voor vertrouwen.

2. Bericht op maat
Standaard berichten hebben een veel lagere conversie dan berichten waar iets persoonlijks in staat. Maak de link naar iets wat je gezien of gehoord hebt. Dit zorgt voor vertrouwen bij de ontvanger omdat je diegene niet ‘zo maar’ benadert.

3. Verkoop niet
De harde sales aanpak werkt hier niet. Probeer het gesprek aan te gaan en probeer er achter te komen hoe iemand er in zit. Geef duidelijk aan dat het ‘ok’ is om nee te zeggen of om in een later stadium af te haken.

4. What’s in it for them?
Een harde sales aanpak werkt niet, maar draai er ook niet om heen. Geef duidelijk aan waarom jij denkt dat de job geschikt is voor die persoon op basis van wat je bijvoorbeeld ziet op het LinkedIn profiel.

5. Opvolging
Reageert diegene nadat je in contact bent gekomen niet meer? Stuur na een paar dagen een opvolgbericht. Vergeet niet dat je inbreekt in iemands ‘drukke’ bestaan en vraagt om zijn / haar tijd. Het kan er wel eens bij inschieten om te reageren. Dit heeft wel een grens! Persoonlijk kies ik ervoor om 1 a 2 follow up berichten te sturen als de reactie uitblijft. Reageert een kandidaat nog niet terwijl er wel al een eerste contact is geweest, dan moet je jezelf afvragen of het wel een goede kandidaat is. Normen en waarden zijn ook wat waard, maar dit werkt twee kanten op!

Auteur Daniël Lems
Publicatiedatum 31-10-2016 9:48
Share:
Op www.careersinsales.nl maken we gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. We gebruiken zowel functionele als analytische cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website. Door deze melding te sluiten of gebruik te blijven maken van ons site, ga je hiermee akkoord. Meer informatie over ons cookiebeleid vind je hier.
Close